Mededeling

Collapse
No announcement yet.

{HOW TO} Dashboard schoonmaken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Frankie Loosveld Bekijk Berichten
    schitterend. 't zit hier de laatste tijd vol detailing-dodo's die via dit forum een hoop reclame maken, en jij komt hier aanhuppelen met een busje ruitenreiniger van 1€99.
    Tja, het werkt gewoonweg goed.

Onze 530d was binnen zeer vuil. Met de klein mannen die met hun modderschoenen over de zetels lopen en tegen de deuren en de rug van de voorzetels stampen.

Met instanet is het allemaal 100% zuiver. Om het vuil uit de porieën van het leder en de kunststof te krijgen schrob ik een beetje met een zo'n klein handborsteltje...

Dus een stofzuiger, instanet, een handbortseltje en een microvezeldoek zijn voor mij voldoende om het interieur van mijn wagens perfect proper te krijgen...
    OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
    Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
      Ik gebruik al enige tijd Instanet:

Hiermee reinig ik het volledige interieur: ruiten, kunststof, leder, sierlijsten,... gewoonweg alles...
      Ruiten: ok
      Kunststof: ok
      Sierlijsten: ok
      Leder:

Ik weet niet hoe je leder er binnen enkele jaren zal uitzien, maar...

Comment

Ik gebruik Hyper Dressing van Meguiars. Leuke is dat je het "moet" verdunnen. Zo bepaal je zelf welke glans je wil bereiken.

1:1 hoge glans
        1:2 medium glans
        1:3 satijnglans
        1:4 natuurlijke finish

dat is dus telkens 1 deel product op x-aantal delen water.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050 Bekijk Berichten
          Ruiten: ok
          Kunststof: ok
          Sierlijsten: ok
          Leder:

Ik weet niet hoe je leder er binnen enkele jaren zal uitzien, maar...
          In welke mate is dat product dan slecht voor leder?

Als het echt slechts is voor het leder, dan moet ik er dringend mee stoppen...
          OO 00 OO

Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
          Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.

Comment

BMWMB: glasreiniger is gemaakt om... ja hoor, glas te reinigen.

Serieus - de cleaning elementen zijn gemaakt om vet op te lossen zoals de meeste reinigingsproducten maar de formule is anders. Zo kan je bv. ook "schade" aanrichten door glasreiniger voor het huis te gebruiken op de wagen. Het glas zal even proper zijn maar de cleaner voor in het huis bevat bv. producten die rubber uitdrogen, wat voor verkleuring zal zorgen van de raamrubbers.

Zo ook voor dus kunststof e.d. - daarom dat de meeste ook shampoo en body wash apart gebruiken en niet alles met shampoo wassen of omgekeerd. Het is er niet voor gemaakt.

Dus als ik jou was, zou ik toch eens uitkijken naar een kwaliteitsproduct om je leder te reinigen en te voeden.

Comment

Ik gebruik al enige tijd Instanet:

Hiermee reinig ik het volledige interieur: ruiten, kunststof, leder, sierlijsten,... gewoonweg alles...
              Ik gebruik dit ook . Op alles wat kunsttof is. Gewoon enkele keren op een zachte doek spuiten en het hele dash is proper.
              Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                behandelen met een dressing

Een tijdje terug dit gekocht bij wax-it:

Poorboy's Natural Look Dressing. Zalig spul, geeft een mooie zachte satijnglans, ruikt lekker en een perfect resultaat zonder vlekken ed. Echt top!
                Bestaat er ook zoiets dat een compléét matte look geeft? Ik vind zo'n glanzend interieur pokke-lelijk. Doet me denken aan dat spul van vroeger, waarin siliconen zaten. Verschrikkelijk...

Heb je anders 'n foto van je interieur dat daar net mee is behandeld, waarop die "satijnglans" te zien is?

Comment

Dus een stofzuiger, instanet, een handbortseltje en een microvezeldoek zijn voor mij voldoende om het interieur van mijn wagens perfect proper te krijgen...
                  Eerlijk gezegd, en dit zonder respectloos te willen overkomen ten aanzien van de detail-hobbyisten, is dit voor 99,999% van de auto-liefhebbers voldoende om je gehele auto binnen én buiten, z'n gehele leven lang perféct schoon te houden. Dat, ook nog een goeie spons en enkele goeie zemen en een keertje per jaar in de wax, da's voldoende.

Velgenkuismiddel is niet nodig als je de tijd en de moeite wil nemen om met een klein zacht velgenborsteltje je gehele velg in élk hoekje en kantje proper te krijgen. Gewoon tijd en geduld, maar daar ontbreekt 't ons vandaag vaak aan, 't moet allemaal veel te snel gaan.

Autoshampoo is ook niet noodzakelijk, zolang je maar overvloedig veel water, een goeie spons en een zachte hand hebt, en tijd + geduld.

Enzovoort.

Maar !

Voor een férm vervuilde, verwaarloosde of bekraste wagen, is de kennis van de detailers zéér zeker nuttig !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                    Bestaat er ook zoiets dat een compléét matte look geeft? Ik vind zo'n glanzend interieur pokke-lelijk.
                    Een vochtig doekje met gewoon water.
                    Al die dure brol (met inderdaad vreselijk effect) komt niet in of op mijn auto.

Comment

Doe ik al jaren.

Eerst stofzuigen met de borstelkop erop. Overal waar ik aan kan, ook in en rond de knoppen op 't dashboard.

Daarna een microvezeldoek in warm water. Voor de bovenkant van 't dashboard en de ruiten niet fél uitgewrongen, dus nog goed vochtig (ik rook in de auto en de nicotine-aanslag is vreselijk spul). Daarna met 'n ander, goed uitgewrongen doek het ganse interieur (deurpanelen, dashboard, middenconsole, stuur, spiegel, ...).

Pas daarna ga ik "in detail" met een goed zeemvel, terug met zuiver lauw water, zeer goed uitgewrongen.

Voor de ruiten idem : zelfs de nicotine-aanslag gaat eraf, gewoon meerdere keren opnieuw reinigen met vochtig microvezel, geen producten, gewoon wat uithoudingsvermogen en geduld. En op 't eind twee of drie keer met een goed zeem.

Mijn ervaring met ruitenkuisproducten is dat ze een film leggen die véél sneller aandampt en moeilijk te verwijderen is...

Comment

Bestaat er ook zoiets dat een compléét matte look geeft? Ik vind zo'n glanzend interieur pokke-lelijk. Doet me denken aan dat spul van vroeger, waarin siliconen zaten. Verschrikkelijk...

Heb je anders 'n foto van je interieur dat daar net mee is behandeld, waarop die "satijnglans" te zien is?

Ik hier een perfecte foto van in een 350Z. Half dashbord behandeld, half in 3 jaar niet !
                        Hij staat ergens op mijn desktop thuis, het is al bijna een jaar geleden dat ik die detail gedaan heb, dus het word zoeken :p

Comment

Ik heb tijd.

Comment

Ja ik weet wat je bedoelt. En dat blinkt dat en kleeft al dat stof erin . Vreselijk...

Dit is de beste foto die ik kan vinden:

Alles is ermee behandeld, dash, deuren, stuur... . De knopjes van de ACC zijn er ook terug heel mooi van geworden
                            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Deze dus:

2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Voor matte look gebruik ik eerst de APC van Meguiars en achteraf werk ik af met Hyper Dressing 4:1 verdunning voor een natuurlijke glans en 3:1 voor satijn glans.

Comment

Ik zal maar meteen alle verdunningen geven:

Hyper dressing (Meguiars):
                                  1:1 - hoog glans
                                  2:1 - medium glans
                                  3:1 - satijn glans
                                  4:1 - natuurlijke glans

Ik heb het product nog nooit onverdund gebruikt maar afgaande op de glans die 1:1 al geeft, denk ik dat er niemand wil rijden met een wagen waarbij je een zonnebril hoeft op te zetten omdat het interieur te fel blinkt.

Ik gebruik de Hyper Dressing ook trouwens voor alle plastic onderdelen onder de motorkap. Voor de plastic onderdelen langs de buitenzijde van de wagen (alsook rubbers) gebruik ik de All Season Dressing. (ook Meguiars; RTU (ready to use; dus niet verdunnen)

Comment

Hoe krijg ik een verharde cola-vlek uit mijn dashboard?

Comment

Met APC (all purpose cleaner) 1:15 verdund.

Als je dat niet hebt, dan kan je met een oplossing van gewone autoshampoo proberen.